Als je een webshop uitbaat die zich richt naar consumenten, moet je vanaf 1 juni rekening houden met heel wat nieuwe regels.
Tot op heden moest je als verkoper alleen 2 jaar wettelijk garantie geven op consumptiegoederen (bv. Meubels, keukenapparaten, kledij…..). Vanaf 1 juni moet er ook garantie worden gegeven op de volgende diensten en digitale goederen.
“goederen met digitale elementen”
Als je vb. een laptop verkoopt samen met een sturingssysteem dan moet je vanaf nu ook 2 jaar garantie geven op deze ‘digitale elementen’ en standaard apps. Die uitgebreide garantie geldt wel enkel voor “digitale elementen” die inbegrepen zijn in de initiële aankoop. Je moet geen garantie geven op software die los van de hardware wordt verkocht.
Ook voor “digitale diensten of inhoud’
Digitale diensten zijn bijvoorbeeld webinars, streamingdiensten, cloudopslagdiensten. Onder digitale inhoud verstaan we vb. apps, video-, muziek- en audiobestanden, e-books, … Beiden vallen vanaf 1 juni onder de wettelijke garantieplicht.
Ook gratis diensten of gratis digitale inhoud vallen onder de garantieverplichting. Denk maar aan de white-papers op websites, allerlei gratis modellen voor vb. algemene voorwaarden ed. die gratis ter beschikking worden gesteld in ruil voor een opt-in voor marketingdoeleinden. De GDPR en de anti-spamregels leggen deze praktijken al aan banden en deze bijkomende garantieplicht biedt een extra bescherming voor de consument.
updates
De verkoper moet ook de gepaste updates voorzien voor de software of de content die hij verkoopt of gratis weggeeft. Deze verplichting is van toepassing op digitale diensten en content die apart worden verkocht maar ook de digitale goederen en diensten die samen met hardware worden verkocht.
Informatieverplichting
Als verkoper moet je de consument bovendien informeren over zijn/haar recht op deze updates. Je doet dit in je algemene voorwaarden.
Omkering bewijstlast
In een vorige blog hebben we al uiteengezet dat de bewijslast tijdens de garantietermijn van 2 jaar is omgedraaid.