Welke documenten heeft u nodig om een faillissement aan te vragen
De koopman is verplicht, binnen een maand nadat hij heeft opgehouden te betalen, daarvan aangifte te doen ter griffie van de bevoegde rechtbank.
Het volgende is nodig voor het neerleggen van de boeken (art. 9 en 10 van de Faillissementswet)
A. De laatste jaarrekening en een bij voorkeur ook een tussentijdse proef - en saldibalans. (of een nota met uitleg waarom het onmogelijk is die documenten te tonen;)
B. Een overzicht van de schuldeisers met vermelding van de naam en adres
C. Een overzicht van de openstaande debiteuren met vermelding van de naam en adres
E. Het personeelsregister
F. Een lijst met naam en adres van de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk borg gesteld hebben voor de aangever.
De aangever moet de balans voor echt verklaren, voorzien van een datum en ondertekenen.
De griffier bevestigt onderaan op de aangifte van de koopman en onderaan op de bijgevoegde stukken de datum waarop zij ter griffie zijn neergelegd. Het neerleggen van de boeken is gratis, u vraagt wel best een ontvangstbewijs.
De afgifte ter griffie van alle andere stukken betreffende het faillissement wordt op dezelfde wijze vastgesteld, zonder dat daarvan een andere akte van neerlegging behoeft te worden opgemaakt.